Ik heb een huurhuis en er zitten allemaal soort van wespen in mijn muur kan ik daar de woningstichting voor bellen?

Of moet ik een ongedierte bestrijdings bedrijf daarvoor inschakelen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
15K

Het beste antwoord

Ik woon in Lelystad en heb vroeger hier ook last van gehad, de kosten om dit te verwijderen waren toen voor mijzelf. Als ik jouw was eerst even informeren bij je woningbouw, zelf inschakelen kan altijd nog.

Probeer in iedergeval niet het gat te dichten waardoor ze naar binnen gaan!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Je zal de ongediertebestrijding moeten bellen. Zij kunnen ze immers verwijderen als het goed is. Mocht blijken, en aan te tonen zijn, dat de wespen er zitten door nalatigheid van de woningbouwstichting (onderhoud) zul je hun waarschijnlijk verantwoordelijk kunnen houden voor de gemaakte kosten.
Overleg dit gewoon even met de woningbouw, mijn ervaring is dat er goed te praten valt met dit soort verenigingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik dacht dat dat per gemeente verschilt, je zou het ze kunnen vragen.
En anders de ongediertebetrijdingsdienst even bellen, hier zijn wel kosten aan verbonden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De verhuurder is de eigenaar van het huis, dus hij moet er voor zorgen dat zijn huurders in een fatsoenlijk huis wonen.

Bel de woningbouwvereniging, zij hebben een onderhoudsdienst. Als zij het zelf niet kunnen oplossen, schakelen zij een derde in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is wel geen antwoord maar wel een goede tip.
Nooit de gaatjes dicht maken omdat ze dan agressief worden en heb je nog grotere problemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is afhankelijk van de oorzaak. Als die aan jou te verwijten is, dan moet jij de ongediertebestrijding betalen en anders de verhuurder.

Toegevoegd na 24 seconden:
Maar bel in ieder geval de verhuurder om te overleggen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan de woningstichting bellen. Kans is aanwezig dat ze zelf iemand in dienst hebben die het komt oplossen.

Als het wespen zijn, en je moet zelf de kosten dragen: Ga naar een beter tuincentrum en vraag daar om wespen poeder. Bayer geloof ik, maakt een poeder wat je bij de invlieg opening spuit (Koude dagen nadat het donker wordt doen: Dan zijn de wespen nauwelijks actief en kan je dit veilig doen).

Ik heb het vorig jaar gedaan bij onze voordeur (Nest in de spouwmuur) en was met 1 behandeling er binnen 24 uur vanaf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier in Nijmegen betaal je dat zelf. Enkele jaren geleden heb ik daar een keer 75 euro voor betaald; niet goedkoop maar wel zeer doeltreffend. Je bent er dan zeker vanaf ! Hier gaat dat overigens via de reinigingsdienst die daar speciaal mensen voor in dienst hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn momenteel heel veel , solitair levende wilde bijen die een gaatje nodig hebben in muren, schuttingen, bamboe stokjes, om hun nestje te maken. deze diertjes doen helemaal niets en het is heel snel weer over en dan zie je ze niet meer, ze zien er eng uit maar doen niets.
Uit hun kleine nestjevliegen straks weer enkele bijen uit en zijn dan weg, ze vormen dus geen bedreigende grote nesten zoals bij wespen.
Dus rustig laten zitten.

Toegevoegd na 5 minuten:
Het zou de metselbij kunnen zijn, die zoekt een klein gaatje voor de eitjes, is het klaar, dan metselt de bij het gaatje weer dicht, dit zijn diegene die ik bij mij het meeste zie op het ogenblik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo'n bij had ik vorig jaar inderdaad op mijn balkonnetje. Kwam de hele tijd af en aan vliegen met stukjes blad. Ik was eerst nog bang dat er een heel nest zou komen, maar met wat zoekwerk bleek het een solitaire behangersbij te zijn. Uiteraard gewoon laten zitten, en op een dag was ze ineens weg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja SuzyQ, heel interessant om te zien hoe deze bijtjes te werk gaan, later vond ik de plant waar alle stukjes uit geknipt waren, het laatste stukje blad is precies de maat om het gangetje af te sluiten, leuk dat je het ook een keer gezien hebt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad heel mooi om te zien, ik heb er een middag gebiologeerd naar zitten kijken. Waar achterstallig onderhoud (toevallig was het voegwerk van dat balkonnetje 'vergeten' bij de laatste onderhoudsbeurt) al niet goed voor kan zijn! Ik kon het ook niet meer over mijn hart verkrijgen om de VVE te bellen om dat voegwerk alsnog geregeld te krijgen terwijl het beestje daar zo vlijtig een nestje bouwde.
In feite moet de verhuurder dat regelen. Maar als je een oplossing zoekt dan kun je ook zelf, als het een stenen muur is tenminste, met een aansteker en een bus haarlak aan de gang. Is absoluut niet diervriendelijk maar het werkt wel.
Dichtmaken is inderdaad geen optie want dan vreten ze door de muren heen en komen ze binnen.
En degenen die dat overleven zullen niet dankbaar zijn
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een aansteker en een bus haarlak? Niet alleen niet diervriendelijk, maar ook nog gewoon levensgevaarlijk voor degene die de bus haarlak hanteert! Als je al iets af wilt fikken, gebruik dan gewoon een behangbrander of soldeerbrander of iets dergelijks, nóóit een spuitbus wat-dan-ook in combinatie met een aansteker.
Nee, de woningstichting gaat hier niets mee doen.
Dat komt voor je eigen rekening. Een bedrijf inschakelen...ongedierte bestrijding...die spuiten het met gif. Moet je denkelijk wel even een dag uit die kamer blijven en de ramen dicht houden zodat ze allemaal dood zijn. En dan het gat dicht maken indien mogelijk. En zorgen dat het nest is weg gehaald.
Sterkte.